Protest mod dansk oprustning og krigsimperialisme

Tale fra Internationalt Forum KBH til demonstration Nej til Oprustning og Militarisering- 18. mia. til velfærd og miljø d. 24. september 2022.

 

I dag mødes de førende aktører inden for den internationale våbenindustri – multinationale virksomheder, politikere og militære ledere – i København til Forsvarets årlige konference. 

 

Så mens vi står her, er folk samlet bag den store glasfacade foran os og netværker og diskuterer i våbenindustriens interesse – en industri, der tjener penge på krig, besættelse og oprustning. 

 

Og vores forsvarsminister, Morten Bødskov, er vært for arrangementet. SKAM DIG!

 

Denne “business as usual”-konference finder sted i forbindelse med igangværende destruktive krige, som f.eks. i Yemen og Syrien, og stærkt militariserede imperialistiske besættelser som i Palæstina. Tragisk nok har vi i denne måned endnu en gang været vidne til israelske bombeangreb i Gaza, hvor 43 mennesker, herunder 15 børn, er blevet dræbt og over 360 såret.

 

Fra Syrien til Ukraine spiller våbenindustrien en enorm rolle i styrkelsen af imperialismen og den globale udbytning og i ødelæggelsen af vores klimasystemer. Derfor er centralt for vores kamp for en retfærdig og lige verden at sige nej til krige, undertrykkende militære interventioner og alle dem, der tjener penge på det!

 

 

Og derfor er vi her i dag for at protestere mod konferencen samt den fortsatte oprustning og militarisering af dansk politik og statspraksis. 

 

Konferencens hovedsponsorer er store multinationale selskaber, der producerer og handler med våben eller på andre måder deltager i den globale forsvars-, sikkerheds- og våbenindustri. 

 

Vi har i dag BAE Systems, et britisk multinationalt våbenfirma, som leverer våben til stater som USA, Canada, Indien, Saudi Arabien, Qatar og Tyrkiet.

 

BEA Systems har et særligt lukrativt samarbejde med Saudi Arabien, som i over otte år har bombet løs i Yemen i en krig, der har kostet op mod en kvart million mennesker livet og totalt ødelagt landets infrastruktur.

 

En anden stor aktør på markedet, som også er en kær gæst på konferencen, er Lockheed Martin, et amerikansk multinationalt våbenfirma. Lockheed Martin er et af de største våbenfirmaer i verden med Israel som en af sine nærmeste samarbejdspartnere. Det årlige salg til Israel løber op i 4 milliarder dollars. 

 

Lockheed Martin har leveret våben til det israelske militær i forbindelse med dødbringende angreb på palæstinensiske liv, f.eks. som det er dokumenteret i forbindelse med angrebene i Gaza i maj sidste år. 

 

Det er også blevet dokumenteret, at bombninger af civile i Yemen er blevet udført med våben solgt fra dette amerikanske firma, og at Saudi Arabien og Lockheed Martin har indgået kontrakter i 2016-2017.

 

Her i dag i København har Lockheed Martin været så “venlige” at sponsorere middagen i aften, hvor de også vil holde konferencens afslutningstale. 

 

Udover disse virksomheder er konferencen finansieret af den danske stat gennem Styrelsen for Videregående Uddannelser og Videnskab. 

 

 

Dette tydeliggør, hvordan den danske stat og våbenindustrien deler interesser i spørgsmål om forsvar og sikkerhed. Det, der binder dem sammen, er magt og penge gennem imperialistiske og kapitalistiske interventioner og alliancer. 

 

Et andet tydeligt eksempel på den stigende oprustning i Danmark er, da landet den 1. juni i år ved en historisk folkeafstemning stemte for at droppe forsvarsforbeholdet i henhold til EU. Det betyder, at Danmark nu kan deltage fuldt ud i EU’s militære anliggender. 

 

Denne udvikling skal stoppes nu. Vi vil ikke se tavst til, mens politikere og virksomheder ofrer folks sikkerhed og frihed for egen vinding. Vi vil ikke acceptere jeres krigspropaganda, som spreder frygt og usikkerhed blandt mennesker, og som er kasyltater for racisme og hadforbrydelser. 

 

Ved at stå her i dag vil vi love os selv at blive ved med at hæve vores stemmer og hjælpe andre til at gøre det samme. 

 

Vi kræver en ende på imperialistiske krige og våbenproduktioner. Vi siger nej til aftaler med Israel, Tyrkiet og Saudi Arabien. Nej til NATO-krigsførelse og USA’s marionetspil. 

 

Vi fortsætter kampen sammen for anti-imperialisme og frihed til alle folk!

Tak!

Svensk-tyrkisk angreb på menneskerretighederne!

Den svenske sikkerhedstjeneste (Säpo) har fredag nat kl.05 udført et razzia og anholdt den kurdiske aktivist Zinar Bozkurt. Zinar kom til Sverige som arbejdende, da han var kun 18 år gammel.
Gennem sin tid i Sverige har Zinar arbejdet, studeret og boet med sin partner. Säpo har i deres forhør af Zinar snakket omkring hans sympati til HDP, YPG, YPJ og nogle enkelte udtalelser på Facebook, som var rettet imod ISIS og deres krig mod kurderne i Kobani i Rojava for 7 år siden.

Zinar risikerer en lang fængselsstraf i Tyrkiet. Han kommer til at blive udsat for grov tortur. En udvisning af Zinar er i strid med udlændingeloven og alle internationale konventioner, Sverige har underskrevet

Der her er en eftergivelse til diktatoren Erdogan, inden hans besøg i Sverige i næste uge. Det er velkendt, at Erdogan udruster ISIS terrorister med alle midler ikke kun imod kurderne i Mellemøsten, men især imod kurderne i Europa og Afrika. Det var PKK, YPG og YPJ guerilla, som stoppede og besejrede morderne.

Nu bliver frihedskæmperne og deres sympatisører ofret til det tyrkiske regime for at få NATO-medlemskab. Den svenske retsstat bøjer sig for en diktators umenneskelige krav.

Det svenske folk skal vide, at den grusomme tyrkiske stat udfører sin krigs- og afpresningspolitik mod kurderne og oppositionen med militær og politisk støtte fra NATO. Uden NATO’s hjælp og støtte kan det tyrkiske regime ikke føre sin krig videre en eneste dag. Derfor skal den svenske stat stille krav til NATO og ikke sidde og forhandle med et diktatur.
Gennem denne aftale er det ikke kun de kurdiske aktivister og oppositionelle, der ofres til diktaturet, men det svenske demokrati, ytringsfrihed og retsstatsprincipperne.

Vi opfordrer alle svenske partier, det svenske folk og menneskerettighedsaktivister til at stoppe Zinars deportation øjeblikkeligt!

Palæstina Folkekøkken endnu engang

Palæstina Folkekøkken er tilbage efter en lang sommerpause.

Palæstina Folkekøkken kommer igen til at svinge grydeskeen og servere billig mad i Folkets Hus hver anden onsdag. Som altid er fokus på den palæstinensiske sag, og aktivistgruppen vil fra tid til anden arrangere politiske indlæg og andet, som støtter kampen.

De næste datoer for efteråret er: 24/08, 31/08, 14/09, 28/09, 12/10, 26/10.

 

Del eventet med venner og kammerater og tryk gerne deltager på facebook, hvis du kommer.

 

For mere information se nedenfor // For English see below // العربية أدناه.

 

Kom til Palæstina Folkekøkken i Folkets Hus til et lækkert måltid mad – i solidaritet med det palæstinensiske folks kamp for frihed og retfærdighed.

Maden serveres kl.18.00.

Et måltid mad koster 50 kr. Man kan betale med både kontanter og mobile pay.

Al overskud gives til palæstinensiske politiske fanger for at støtte dem i deres kamp for frihed.

Spred budskabet til venner og bekendte!

Vi ses i Folkets Hus!

// Palæstina Folkekøkken er et politisk initiativ med det formål at samle flere om den palæstinensiske frihedskamp. Her mødes både “garvede” og andre, for hvem den palæstinensiske sag er forholdsvis ukendt, over et måltid mad. Folkets Hus danner rammerne, og maden er lækker og billig. Folkekøkkenet støtter palæstinensiske grupper og initiativer ofte med fokus på palæstinensiske politiske fanger //

 

English

Come visit Palestine Community Kitchen in Folkets Hus for a delicious meal – in solidarity with the Palestinian people’s struggle for freedom and justice.

The food is served at 18:00.

A meal costs DKK 50. You can pay with both cash and mobile pay.

All proceeds goes to Palestinian political prisoners to support their struggle for freedom.

Spread the word to friends and others around you!

See you in Folkets Hus!

// Palestine Community Kitchen is a political initiative with the aim of engaging people in the Palestinian struggle. Here, both “experienced” and others, to whom the Palestinian cause is relatively unknown, come together over a meal. The settings are provided by Folkets Hus and the food is cheap and delicious. The community kitchen supports Palestinian groups and initiatives, usually with a focus on Palestinian political prisoners //

 

العربية

زورونا في في مطبخ فلسطين الشعبي – في “فولكت هوسل” قاعة/بيت الشعب. لقمة طيبة تضامناً مع الشعب الفلسطيني في نضاله من اجل الحرية والعدالة.
يتم تقديم العشاء تمام الساعة ٦:٣٠ ب ظ
يعود ريع العشاء للمنظمات التي تدعم وتناضل من اجل حرية الاسرى الفلسطينيين.
لا تتردد في نشر الدعوة وتعميهما بين الاصدقاء ولاخرين من حولك
نراكم قريباً في بيت الشعب
المطبخ الفلسطيني الشعبي هو مبادرة سياسية تهدف الى اشراك الناس في نضال الفلسطينيين لنيل حريتهم. هنا يلتقي المتطلعين على نضال الفلسطينيين والمساهمين في نضالهم مع من هم اقل اتطلاع واحتكاكاً معها ذات المائدة فتكون فرصة للتبادل والتشارك وطرح التساؤلات والآراء.
يقدم “فولكة هوس” المساحة بما فيها من تجهيزات، ومنا وجبة عشاء شهية ووفيرة للجيب.
المطبخ الفلسطيني الشعبي يدعم مجموعات ومبادرات فلسطينية ساعية على وجه الصوص لاحقاق حرية الاسرى الفلسطينيين السياسيين.

Vellykket event – og klar til protest mod våbenkonference!

For en uge siden, torsdag d. 11. august, afholdte Internationalt Forum KBH et informations- og debatarrangement i Folkets Hus med fokus på den internationale våbenindustri og dens funktion som en del af imperialismen og kapitalismen.

Det var et vellykket arrangement med fire oplægsholdere, der hver især delte forskellige analyser og perspektiver på våbenindustrien med udgangspunkt i henholdsvis anti-kapitalisme, anti-imperialisme og klimaaktivisme samt direkte aktioner mod den israelske besættelse og brug af våben mod palæstinensere.

Arrangørerne beskrev formålet således: “Som antiimperialister og aktivister, der kæmper for en mindre skadelig og uretfærdig verden, ønsker vi at mobilisere imod våbenindustrien. Men for at gøre dette er vi nødt til at først at forstå de globale strukturer, den indgår i (…)”.

Denne aften var ikke mindst en mulighed for at blive klogere, før vi, som arrangementet også lagde op til, mødes i protest mod det danske forsvars årlige konference d. 23. august i Industriens Hus i København, hvor en række af verdens største våbenfirmaer er inviteret til at komme og præsentere deres produkter og tale militærstrategi.

Man kan allerede lugte blodet fra Industriens Hus. Firmaerne er ansvarlige for civile drab i Yemen, Irak, Afghanistan, Palæstina, bare for at nævne få…

Duk op og deltag i protesterne på dagen!

 

Historien om Profe Papas

 

Støt de 9 politiske fanger på Mobilepay: 8182NY 

 

 

Originaltekst af Ivan Olando Duque: https://twitter-thread.com/t/1537122994539077632.

 

De har taget 6 kammerater i Cali til fange, som har kæmpet for Pacto Histórico (og mere end 20 andre i hele landet).

 

Statens behov for at vise resultater, at have syndebukke: intimidering og provokation fra et desperat regime. Det minder os om, hvad der er på spil.

Jeg kan ikke gøre for det. Jeg skal her fortælle historien om én af disse kammerater.

 

Det er et eksempel på Colombia: statsforbrydelser, ulighed, vold og grusomhed fra et regime, men også generøsitet, storhed og udholdenhed hos almindelige mennesker, der arbejder for et mere retfærdigt land.

 

Rolando og Katherine tog til San Cipriano-floden, to timer fra Cali, i 2007. Det var en hurtig udflugt inden det nye semester på Universidad del Valle. Den første nat sov de i det fri ved flodbredden. Den næste dag svømmede de og fandt ned til bunden af alle flodens små bassiner.

 

De havde næsten ingen penge og intet telt, men de var frie og unge. Rolando husker, at Katherine legede med tre ildfluer. De forsøgte at sove i en forladt hytte. Telefonen var løbet tør for batteri, de tænkte, at det næsten var daggry, og gik mod vejen for at vende tilbage til Cali.

 

De skulle krydse en gammel bro over floden, med rådne tværbjælker fra den gamle jernbane. De spøgte om at træde forkert og falde i vandet. I en smuk kronik skrevet af @Helen Fraga Soto fortæller Ronaldo om det øjeblik, hvor Katherine passerede ham på broen:

 

“Da hun gik forbi mig, kiggede hun på mig, smilede og sagde: “Skynd dig, sønnike! Jeg husker meget godt hendes ansigt, da hun sagde den sætning. Hun går ca. fem skridt foran mig, hun er allerede halvvejs over broen, og det er i dette øjeblik, at jeg hører følgende: Tatatatatatata!”

 

I de tidlige morgentimer den 3. august 2007, midt i den krigeriske iver fra Álvaro Uribe Vélez’ regerings “demokratiske sikkerhedspolitik”, skød den colombianske nationale hær to civile, der gik langs San Cipriano-floden.

 

Det ville være endnu to “falske resultater”. [red. Civile præsenteret som guerillaer] 

 

Jeg siger “ville være”, for Rolando faldt såret i vandet og blev revet med af strømmen. Da han endelig nåede en bred, vadede han gennem mudderet og planterne, med al adrenalinen og smerten og angsten for sin partner, og lå ubevægelig. Hæren ledte efter ham med lommelygter.

 

Ved daggry kom han til bevidsthed igen, hørte stemmer, så broen i det fjerne og gik hen til en sti. Hans ben blødte fra et skudsår. To soldater fandt ham og bragte ham til en løjtnant – omgivet af embedsmænd fra anklagemyndigheden: “Vi beklager, det var en militær fejltagelse”.

 

Katherine Soto, der kun var 21 år gammel, døde af skudsår i ansigtet, maven og benene. 

 

Og der er ingen tvivl (der er mindst 6402 fortilfælde): Hvis det ikke var fordi Rolando faldt i floden og overlevede, ville de begge være blevet erklæret for guerillaer, der blev dræbt i kamp.

 

En administrativ afgørelse fra 2019 beordrer den nationale hær til at undskylde over for Katherine Sotos familie og erkende sit ansvar for forbrydelsen.

 

Jeg fortæller dette, ikke kun på grund af vægten af denne uretfærdighed, eller fordi Katherine var en af mine venners veninder (og jeg husker stadig det øjeblik, hvor jeg fik nyheden), men fordi Rolando Quintero i dag er blevet fængslet af de samme sikkerhedsstyrker, som næsten dræbte ham. Og han er et enormt menneske.

 

Men hans historie er ikke enestående. Det er historien om tusindvis af colombianere, som har mærket grusomheden på egen krop, som har set dette oligarkiske regime, der opretholder sig selv med vold, i øjnene, og som alligevel er forblevet stærke og generøse og beslutsomme og bevidste.

 

De fleste af jer, der læser dette, ved allerede, hvad det vil sige at konfrontere det colombianske militær og politi i retssystemet: aflytning, chikane, trusler, fusk og angreb.

 

Historien om ofre for statsforbrydelser er en historie med kronisk reviktimisering.

 

Men Rolando fortsatte med at tale, med at vise sit ansigt og fortsatte sine studier i statskundskab på Univalle. Og han helligede sig “storpolitik”, dvs. politik i nabolaget, hans nabolag: styrkelse af fællesskabet, løsning af konflikter og hverdagsproblemer.

 

Derfor var han ikke en politolog, der arbejdede i Puerto Resistencia, da den sociale opstand i 2021 fandt sted, men blot en almindelig nabo. “El profe”, plejede drengene at kalde ham. Han blev en central figur i nabolaget.

 

Han modtog trusler og blev overvåget. Hans hus blev ransaget for flere år siden, og han ved, at statslige styrker følger ham overalt. Men han forblev engageret i pædagogik og folkelig organisering og omdannede sit hus til et folkekøkken for fællesskabet.

 

Han er styret af et ræsonnement: Én af årsagerne til udbruddet i 2021 var sult. En af mobiliseringens succeser var de fælles suppekøkkener: hvordan skulle man sikre tre måltider til alle disse mennesker i kvarteret efter udbruddet?

 

Og reviktimiseringen fortsatte: Katherine Sotos mor blev truet og intimideret; én af Rolandos nevøer blev næsten lammet af politiets kugler i de sociale protester. Men han fortsatte med at arbejde for at styrke forbindelserne og økonomien i nabolaget.

 

Tilgiv mig, at jeg har talt længe, men dette er historien om tusindvis af colombianere, der hver dag sætter deres liv på spil for at opbygge et mere retfærdigt land. 

 

Offer for staten, revikitimiseret af staten, og fortsætter alligevel kampen hver dag og nedefra for kollektiv værdighed.

 

Hvorfor fortæller jeg dig dette? Tre grunde:

 

  1. En ven, som også har været udsat for regimets vold, fortalte mig i dag: “I denne forfølgelse har du to muligheder: Du gemmer dig, og det gør dig mere sårbar, eller du viser dit ansigt endnu mere. Synlighed er en risiko, men den beskytter også”.

 

  1. For jeg kan stadig huske det gys, jeg følte, da Rolando stod på scenen på pladsen San Francisco i Cali i 2007. Han havde krykker og bandager og friske sår fra regimets kugler. Og han sagde med en enorm stemme: “Jeg er ikke længere bange”.

 

  1. I dag så jeg ham nemlig på en video, håndjern på, men meget rolig, romantisk og beslutsom, som mange af os husker ham. Og han udtrykte sin overbevisning om sine egne handlinger med den følelse og det håb, som millioner af colombianere deler. Kun hans ord kan afslutte denne beretning.

 

Rolando Quintero sagde:

 

“(…) at vi bliver bagvasket, at vi bliver stigmatiseret betyder, at vi gør det rigtige, det retfærdige. Der er ingen lidelse, ingen smerte… kun kærlighed, overbevisning, beslutsomhed for dette land, som vi vil ændre. Længe leve Francia! Længe leve Petro!”

 

Støtte og solidaritet

Du kan støtte de 9 politiske fanger på Mobilepay: 8182NY 

Du kan også støtte Profe Papas via denne Vaki, som også virker udenfor DK: https://vaki.co/es/vaki/SolidaridadConRolando.

Israel ud af Tour de France 2022

Apartheid-holdet ‘Israel Premier Tech’ mødt af bannere og boykot Israel-råb, da de ankom til Axeltorv i København.

Onsdag den 29. juni blev de 22 Tour de France-cykelhold præsenteret for publikum på Plænen i Tivoli.

Da titusindvis af gæster passerede Axeltorv på vej til Tivoli for at overvære præsentationen, blev de på begge sider af ruten mødt at aktivister med bannere, der sagde: ‘Israel ud af Tour de France’ – ‘Boykot Israel’ og ‘Israel er lig Apartheid’. Aktivisterne fik mange positive reaktioner på deres Boykot Israel-aktion.

Nogle timer senere ankom så de 22 cykelhold via Axeltorv til Tivoli. En masse aktivister stod parate med bannere og høje råb, da det israelske apartheid- hold kørte forbi. Det gibbede lidt i nogle af rytterne på Israel Premier Tech-holdet, da de hørte de høje Boykot Israel-råb!

 

IF Palæstina aktivister deltog på dagen og støttede op om initiativet af Boykot Israel kampagnen i Danmark.

 

 

 

Opråb mod fængslingerne af Andrés Duque og Bremmen Hinestroza

Samtidig med den håbefulde valgsejr i Colombia – en venstreorienteret præsident, en kvindelig afro-colombiansk vicepræsident og et løfte om “ægte forandring” – bliver politiske kammerater fængslet.

Colombia har valgt en progressiv regeringen, men få dage før valget blev mindst 20 centrale aktivister fra de sociale bevægelser anholdt. De er stadig fængslet, selvom den nyvalgte præsident lovede at de skulle løslades.

To af aktivisterne er vores politiske kammerater Andrés Duque og Bremen Hinestroza, som vi mødte sidste år i Økobyen Sinaí.

Vi kræver frihed for Andrés og Bremen og alle andre politiske fanger i Colombia!

 

Du kan møde Andrés og Bremmen her, hvor de fortæller om deres arbejde i Økobyen Sinaí.

 

 

#SerLiderSocialNoEsDelito #NoMasMontajes

 

TAK til: brosten_studio og Andrés Maíz

Fredsinitiativet Helsingør

Er du for fred og mod oprustning? Vær med i Fredsinitiativ Helsingør.

Der er krig i Europa, tæt på DK’s grænser. Med Ruslands militære invasion og grusomme krigsførelse i Ukraine, må Europa efter mange års ubrudt fred erkende, at vi ikke kan tage freden for givet. Vi er en gruppe personer i Helsingør, som på den baggrund finder det vigtigt at danne en lokal tværpolitisk fredsbevægelse.

Vi kalder os ”Fredsinitiativet Helsingør” og er inspireret af andre fredsorganisationer bl.a. ”Nej til oprustning- ja til bæredygtig sikkerhedspolitik” samt det landsdækkende ”Fredsinitiativet” – et netværk af politiske organisationer, fredsgrupper og klimaorganisationer, som dannedes efter de spontane fredsdemonstrationer, der fandt sted d. 5.marts i Danmarks 5 største byer som reaktion på den russiske invasion. Det landsdækkende Fredsinitiativ kræver Rusland ud af Ukraine og fordømmer invasionen.DK og EU opfordres til solidaritet med Ukraine, men også aktivt at arbejde for dialog, diplomati og politiske forhandlinger mellem Rusland og Ukraine om en fredelig løsning på konflikten og gensidig nedrustning øst-vest.

Den danske regering opruster. Der skal jo findes 18 milliarder kroner hvert år for, at DK kan leve op til NATO’s og USA’s krav om en medlemsydelse på 2 pct. af det danske bnp. Efter forsvarsforbeholdets afskaffelse skal DK nu også finde penge til koordinering og modernisering af EU-landenes militære udstyr udover den hjælp til ukrainsk militær, DK allerede yder. Mens vi mangler milliarder til bekæmpelse af den truende klimakrise og oprustning af velfærd!

Det er verdenskendt, at NATO har en langt større militær styrke end Rusland, men det forhindrede ikke Ruslands angreb. Er yderligere oprustning så svaret? Det ser ud til bare at skærpe Ruslands krigsførelse og trusler om atomkrig samt øge konfliktniveauet fremover på verdensplan. Med ensidig oprustning låser os vi fast til et stedse mere uberegneligt USA.

DK har både som NATO-medlem og nu også som aktiv part i EU’s forsvarspolitik medansvar for fred i verden. Lad os følge hvordan DK’s politikere forvalter det ansvar.

Hvis du som Fredsinitiativet Helsingør siger nej til fortsat oprustning, nej til amerikanske baser og atomvåben på dansk grund, men ja til international konfliktmægling, støtte til fredselskende kræfter i Rusland og Ukraine og humanitær hjælp rundt om i verden – så lad os mødes d. 9.juni i Smedenes Hus i Strandgade 46, kl.19.30. Hør oplæg fra Tove Jensen, fredsngo´en Demos, om grundlag, ideer og visioner for fredsbevægelserne. Kom med holdninger og forslag til, hvordan vi med åben politisk debat, dialoger og aktiviteter kan påvirke vores regering til at nedtrappe det truende konfliktniveau henimod et fredeligt Europa og en fredeligere verden.

Hans Kjærgaard
Ann Susser Lindgaard
Suzanne Schytt
Anne-Marie Nielsen